Novinky | Nikey

24. 11. 2021

DAKAR 2022 – FESH FESH S HISTORICKY NEJVĚTŠÍ FLOTILOU

44. ročních Rallye DAKAR se blíží mílovými kroky. Odstartuje 2. ledna 2022 a profesionální závodní tým FESH FESH na něj vypravuje historicky největší flotilu, co se týká počtu závodních speciálů a doprovodných vozů.

V době vydání tiskové zprávy je flotila vozidel ostravského týmu FESH FESH na cestě do Marseille. Odjezdu předcházely poslední přípravy - doladění detailů, projetí vozidel, dokončení nového týmového designu a hlavně – nabalení obrovského množství materiálu do čtyřech doprovodných aut. „Letos je toho opravdu hodně. Budeme se starat o 4 speciály a celkem 32 členů týmu“, komentuje situaci před odjezdem Radovan Skybík, manažer vývojového centra, který koordinuje přípravné práce. „Nakládáme vybavení pro realizační tým a posádky, náhradní díly, pneumatiky pro závodní speciály, kompletujeme všechny potřebné dokumenty“, dodává Radovan Skybík k náročné přípravě před odjezdem. „Letos odjíždíme mezi prvními, protože součástí naší flotily je speciál Radovana Kazarky T815 4x4 „Puma“, který jede Rallye DAKAR v kategorii Classic. Pro tuto kategorii vozidel jsou technické přejímky již 25. listopadu v Marseile“, říká Tomáš Vrátný, šéf a pilot týmu FESH FESH. Pojďme se tedy na dakarskou flotilu týmu FESH FESH, kterou tvoří celkem 10 aut, což je nejvíc v jejich historii, podívat.

FORD CARGO 4x4 EVO 1, startovní číslo 514
Tento závodní speciál bude míst svoji dakarskou premiéru. V týmu jezdí od roku 2020 a jeho prvním ostrým závodem byla letošní Baja Spain, kde jeho posádka vybojovala 3. místo. Měsíc po španělské rallye pak posádka Fordu zvítězila na závodech v Drawsku. Tento závodní speciál je vybaven motorem Renault DXi o obsahu 13 litrů, výkonu 1 000 koní a kroutícím momentem 4 500 Nm. Řazení má na starost automatická převodovka Allison se 6 rychlostmi vpřed a 1 vzad. Vozidlo je postaveno na tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou. Ford bude pilotovat Tomáš Vrátný, palubním mechanikem bude Jaromír Martinec a navigovat bude polský závodník Bartolomiej Boba, který s týmem spolupracuje od roku 2020. „S Fordem a Ivecem jsme se rozhodli vyrazit ještě před Dakarem do Maroka, abychom si je vyzkoušeli v dunách. S výsledkem testů jsme spokojeni a oba speciály jsou již na cestě do Marseile“, dodává k přípravám techniky Tomáš Vrátný.

IVECOPOWERSTAR 4X4, startovní číslo 519
Závodní speciál také přezdívaný „Torpédo“ rozšířil vozový park týmu FESH FESH v loňském roce, a to s cílem připravit se na další spolupráci s Albertem Lloverou, andorským hendikepovaným jezdcem. Ten absolvoval s týmem FESH FESH Rallye DAKAR již v letech 2016 a 2018. „S ostravským týmem Tomáše Vrátného jsem v roce 2016 poprvé v kamionu absolvoval Rallye Dakar. A k tomuto fantastickému týmu jsem se rozhodl vrátit jeho „rodinnou atmosférou“ a skvělé týmové zázemí“, komentuje své rozhodnutí Albert Llovera. Iveco je vybaveno 13litrovým motorem IVECO Cursor, také s výkonem 1 000 koňských sil a kroutícím momentem 5 000 Nm. Vzhledem k potřebám pilota je do vozidla instalováno ruční ovládání plynu a brzdy značky Guidosimplex. K dispozici má pilot také automatickou šestirychlostní převodovku Allison.Posádku vozidla tvoří pilot Albert Llovera, mechanik Marc Torres a navigátor Jorge Salvador Coderch.


TATRA 815„PUMA“, startovní číslo 901
Od roku 2019 se jede také kategorie Dakar Classic, což je závod vozidel vyrobených před rokem 2009. Dakar Classic startuje již 1. ledna, bude se ho účastnit 150 posádek včetně posádky vozidla Tatra 815 4x4 se startovním číslem 901, která je týmem Fesh Fesh podporována.Závodní speciál Tatra 815, je vlastnictvím slovenského podnikatele a pilota Radovana Kazarky. „Tatrovky miluji, celý život se pohybuji kolem aut a kolem řízení. Když se naskytla možnost koupit tuto osmsetpatnáctku, dlouho jsem neváhal. Inspirací pro jeho přestavbu byla legendární „PUMA“ Karla Lopraise. Speciál včetně nástavby nám vyladila parta mechaniků šumperského KAR-mobilu. Barevnost jsme se rozhodli přizpůsobit novým týmovým barvám, a zároveň jsme do ní promítli kus našeho Slovenska“, představuje svůj speciál Radovan Kazarka. Vozidlo je poháněno tatrováckým, vzduchem chlazeným motorem o objemu 12,7 litru, s výkonem 340 kW a kroutícím momentem 2 100 Nm. Maximální rychlost je 145 km/h. Originál převodovka Tatra má 12 rychlostí vpřed a 2 vzad. Odpružení je pomocí vzduchových vaků a všech polonápravách, doplněno torzními stabilizátory a tlumiči Donerre.  Posádku týmu „Puma Fesh Fesh Slovakia“ tvoří pilot Radovan Kazarka, mechanik Robert Kasák a navigátorem je legenda dakarské rallye Josef Kalina. Speciál Tatra 815 „Puma“ bude startovat z druhé pozice a díky tomu i díky složení posádky bude ostře sledovaným vozidlem v rámci sekce „Classic“.

DAKAR 2022
Rallye DAKAR 2022 startuje 2. ledna v Ha’il na severozápadě Saudské Arábie, kam se bude muset konvoj všech závodních a doprovodných strojů přesunout po připlutí do Džedy. Tam je po 13 dnech přivede zpět trasa nejnáročnější dálkové rallye na světě a kde 14. ledna bude rallye končit. Celá trasa se jede na území Saúdské Arábie. I přes známé zastávky má být 80% tratí nových. Po roční pauze se závodníci vrátí do oblasti Pustých končin. To je pouštní oblast velikosti Francie na jihovýchodě Saúdské Arábie, která pomůže tomu, že se má opět jednat o rozmanitý závod plný náročných dun. Tam jsou naplánované celkem 3 etapy a take náročná Maratonská etapa.Z Háilu vyrazí závodníci směrem na jihovýchod podél hranic s Katarem, právě do oblasti Pustých končin. Pak se vrátí směrem k severu, do Rijádu. Tam je take naplánován odpočinkový den. Z Rijádu se pak bude pokračovat na západ, do Džiddy.Podrobné informace z Rallye DAKAR vám budeme přinášet prostřednictvím sociálních sítí Facebook a Instagram na účtech FESH FESH a prostřednictvím vnitřní sítě Google Currents. Osudy všech posádek pak můžete sledovat on-line na www.dakar.com prostřednictvím živého sledování na webu nebo prostřednictvím aplikace, která je na stránkách ke stažení.

Video představení všech posádek najdete zde: https://bit.ly/dakar2022_feshfesh