22. 01. 2024
46. ročník Rallye DAKAR je u konce. Za ostravský tým Fesh Fesh dokončil jeden z nejtěžších ročníků v historii andorský pilot, vozíčkář, Albert Llovera. Rallye dokončil na celkovém 17. místě v kategorii kamionů.
Brutální masakr, šílená dřina, neskutečně obtížné… Slova, kterými nejčastěji hodnotili letošní etapy legendární Rallye Dakar její účastníci, a nezáleží na tom, jestli jeli na motorce, v autě či kamionu.
Ostravský tým Fesh Fesh do rallye nastoupil se dvěma kamiony, dokončit se ale podařilo pouze andorskému jezdci Albertu Lloverovi, jehož posádku tvořila navigátorka Margot Llobera a mechanik Marc Torres ve speciálu Ford Cargo EVO I se startovním číslem 619. Závod dokončili na 17. místě byť kvůli nedojetí dvou etap do konce museli čerpat tzv. žolíka. Ten umožňuje posádkám po nějakém problému v závodě pokračovat s nějakou penalizací a dává šanci závod dokončit. Účastník už ale nemůže získat statut „Dakar Finisher“.
„To, že Albert, který je od svých 18 let na invalidním vozíku, absolvoval téměř 8 500 km napříč Saudskou Arábií, je neskutečný úspěch. Navíc na 17. pozici! Z celkového startovního pole 47 kamionů dokončilo závod bez použití žolíka pouze 9, na tom je vidět, jak moc těžké to bylo,“ říká šéf ostravského týmu Fesh Fesh Tomáš Vrátný. „Před Albertem smekáme, stejně tak jako přede všemi, komu se letos podařilo dokončit. Protože projet tím peklem, které letos organizátoři na jezdce nachystali, je vítězství samo o sobě.“ Hodnotí letošní rallye Tomáš Vrátný.
„Tohle byl můj devátý Dakar, šest jsem jich absolvoval v kamionu a z toho čtyři s týmem Fesh Fesh. Tento ročník byl bezkonkurenčně nejtěžší a nebýt zázemí tohoto skvělého Fesh Fesh týmu, nevím, jak bych si s tím poradil,“ říká 56letý Albert Llovera, který má kamion Ford Cargo upraven tak, aby k jeho ovládání mohl používat pouze ruce. „Moc mi letos pomohla také moje posádka. Margot byla výborná v navigaci a Marc se mnou hodně sledoval trasu. Technických problémů naštěstí moc nebylo, kamion byl na závod bezvadně připravený,“ chválí Llovera jak svoji posádku, tak celý tým Fesh Fesh.
Druhým vozidlem, které bylo za Fesh Fesh nasazeno do soutěže, byla Tatra Jamal se startovním číslem 613 s litevskou posádkou Vaidotas Paškevičius, Albert Veliamovič a Gytis Gaspariunas. Vozidlo ale na konci třetí etapy začalo mít problémy s chlazením a došlo ke ztrátě chladící kapaliny. Posádka se snažila dostat závodní speciál ven z dun, ale došlo při tom k zadření motoru a to byl pro posádku č. 613 bohužel konec v soutěži.
„I to se na rallye stává, netěší mě to, ale to je život,“, říká k této situaci Tomáš Vrátný. „Naši mechanici to auto dostávali z dun prakticky 3 dny, vytáhnout ho ve finále pomohly 2 asistenční kamiony, které poskytl organizátor, takže naštěstí si naši Tatrovku odvezeme zpět a na dílně ji dáme dohromady“, dodává Vrátný.
S podporou týmu Fesh Fesh se soutěže účastnil motorkář Libor Podmol, který v kategorii „male moto“ dokončil Dakar na krásném 8. místě, v motocyklech celkově na místě 53.
Tomáš Vrátný se se svou posádkou Bartlomiej Boba a Jaromír Martinec se letošní Rallye Dakar nezúčastnil ze zdravotních důvodů. Loňský rok ale byl pro ně úspěšný. Na Rallye Dakar 2023 dokončili závod na 9. místě a navíc se stali vicemistry světa šampionátu FIA v dálkových rallye.